de vlucht

Eindelijk was het zover, 11 september 2008, 11.40 uur, de vlucht naar Tokyo via Londen.

Terwijl ik instap slik ik de tranen weg van het afscheid en het kaartje van mijn zus (die ik onderweg pas mocht openen :-) ). Een plekje bij het raam met een lege stoel tussen mij en een nederlandse man, midden 20, blond, en erg mooie schoenen.

We vliegen over een volgebouwd stuk land naar een natuurgebied en ja, daar is het strand van scheveningen waar ik de vorige week vrijdag met Bas nog in de regen rondbanjerde. Het strand verder af zie ik de vrachtschepen richting de Rotterdamse haven varen

Behoorlijk veel water verder komt Engeland al in zicht en binnen een uur sta ik alweer op Heathrow. Appeltje- eitje! Laat die 13 uur durende vlucht maar komen!

Door de security door de volgende gate, even een broodje happen een een sigaret.... Oh toch niet, ‘ no smoking on this side of the airport' . Fijn. Het is al te laat om naar de andere kant te lopen dus dat word 15 uur niet roken. Maar daar kom ik ook wel weer over heen, is goed voor me en des te beter smaakt het straks.

Via de shuttle naar het boarding gedeelte en vor ik he tweet zit ik in het vliegtuig.

In tegenstelling tot de vlucht tussen A'dam en Londen is dit een jet met twee verdiepingen en er word teen filpmje gedraaid met veiligheidsinstructies, it takes out all the fun, dat dansje van de stewardessen is altijd lachen.

Wat drinken pretzels snacken en het luisterboek aan. Gezien ik gister paseen mp3- speller heb aangeschaft en bijna geen muziek op de pc had staan, is het een lekker foute combinatie van de ‘ rolling stone top 500' , Beef, Led Zeppelin, Ronald Giphart en dat was het wel zo'n beetje.

Ah een warme maaltijd. Blijkbaar is het niet goed doorgekomen dat ik vegetarisch eet dus vast aan de vis (met de stokjes wacht ik nog even). Een onheilspellende combinatie van witte vis, brood en kaas komt al seen kleffe substantie uit het bakje. Vergezeld door een zalmsalade die morgen over datum is, twee taaie bolletjes en gelukkig een chocolaatje om de smaak van de maaltijd weg te nemen. Groene thee, een flesje water en ijsthee gaan de misselijkheid ook redelijk tegen.

Nog 11 uur te gaan, eens door het filmaanbod kijken. Sex and the city- the movie lijkt me een prima keuze. Tussendoor kijk ik naar buiten, daar is een ruig, verlaten, heuvelachtig landschap te zien met hier en daar sneeuw, onder het kopje ‘ your journey' ontdek ik dat we over het bovenste gedelte van Noowegen vliegen.

8 hrs remaining, even strekken. Een paar japanse zakenlieden staan uit het raam te kijken, ik voeg me bij hen en een ontdek een geweldige oranje- roze lucht met een gloeiend rode vuurbal.

We vliegen boven de barentsee en ik begin het wel beu te worden. Roken, in een adere houding zitten of liggen en hutspot zijn in mijn gedachten. Maar ik wou toch stoppen met roken, so this might be the right time, hoewel ik duty- free net twee sloffen luckies (met 20 stuks in het pakje, zoals het hoort !) Voor de terugreis. Ja Sjoerd, op de terugreis zal ik aan je denken en wat voor je meenemen ;-)

Muziek! Op het ingebouwde touchscreen is een kopje audio met een ruime keus aan muziek, the gorillaz dan maar.

Proberen wat slaap te vatten, gezien ik om 09.15 japanse tijd = 02.15 nederlandse tijd aankom. Na 20 minuten en mij tig te hebben omgedraaid verwijder ik het slaapmasker, helaas. Lezen, rondlopen en schrijven voor iedereen die de saaie details van mijn vlucht wilt weten :-p

Nog een film, de nieuwe van George Clooney, altijd goed! Nog wat slapen en een ontbijt dat ik niet eens mag beschrijven, dit sort voedsel zou verboden moeten worden! Over een uurtje landen we, even opfrissen, tandenpoetsen met het vliegtuig- opschroef -borsteltje en single- use- toothpaste. Tijdens de daling zet de ‘airsickness' in en komen die prachtige zakjes toch nog van pas.

Bijna als laatste verlaat ik het vliegtuig, loop langs de ‘ health - check' balie waar ik ben verzocht mij te melden, er staat een beveiligingsambte zuur te kijken dus ik loop gauw door naar de immigratie balie. Hier nemen zee en ‘ headshot' en vingerafdrukken. Met de baggage door de douane post, tot mijn verbazing mag ik de sigaretten die ik in Londen heb gekocht houden. In Japan is de leeftijd voor sigaretten en alcohol 20+, op het aangifte formulier heb ik netjes mijn leeftijd ingevuld en hoeveel ik meenam, dus en ik vraag me af wat ik nog meer mee had kunnen nemen ;-p.

Reacties

Reacties

Arrien Termaat

Lisa,

Heel veel succes in Japan. Te lezen aan de verhalen ben je in goede handen gekomen en zal je jezelf vaak gaan verbazen over de gebruiken en gewoontes. Een unieke beleving en het lijkt mij bijzonderleerzaam.

Heel veel succes gewenst!

Arrien Termaat

Marina

Hallo Lisa,

Leuk je reisverhaal. Ik had ergens gehoord dat je naar het buitenland ging. Nu kunnen we meegenieten van je belevenissen.
Veel plezier en succes daar in de vreemden.

Marina

Herm

Lisaaaaa!

wat leuk die verhalen!


kussss

Herm

ik ga nu lekker slapen , maar ik stuur je morgen een heeeeeeele lange mail!

heey reiziger!

mams en ik hebben genoten van je verhaal!
wat een vliegreis!
en hoe smaken je sigaretjes?
ik mis je nu al wat is deventer nou zonder lisa!!!
kus!!! noeks, mams
en ook van patrick, het gaat erg goed, we hebben het heel gezellig samen, en nog een plus puntje, hij is echt super goed in poi!!!

groetjes!

noek

oepssss foutje :p
hahaha
ik wou alleen maar heey wereld reizigster tegen je zeggen snap ik natuurlijk niet dat ze mijn naam bedoelen :p

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!