Aankomst, eerste dag en appartement

12-09

Na deze bizar slechte controle is het zover, ik ontmoet Tomoko, mijn begleidster staat met een bordje ‘ Ms de Koning' bij de uitgang. Eindelijk! We maken van harte kennis en stappen in een blitse rode auto waarvan de achterdeuren naar rechts openen, van het merk ben ik niet zeker.

Ik val in slaap en wanneer we bijna in Tsukuba, mijn woon en werkplaats, zijn aangekomen word ik wakker en zie een redelijk groene omgeving hoewel het erg droog is vanwege de lange zomers hier.

Het appartement!

Op de 1e en hoogste verdieping. De deur gaat open met een plat ovalen plaatje dat als sleutel dient. Een gangetje waar aan de rechterkant een toilet is en iets verder een keuken en daarvanaf is de wasmachine en de badkamer. De woonruimte is ca. 10m2, licht door het grote raam.. Er is een ruime inbouwkast, tafeltje en twee stoeltjes, airco en een tv op een tafeltje aanwezig. Een metalen semi- vaste trap leidt naar het slaapgedeelte, het is een sort hoogslaper idée dat de ruimte boven de gang, keuken en toilet beslaat met aan de achterkant ramen.

Eerste dag

Een snelle douche terwijl Tomoko een lijstje maakt van alle spullen die ingeslagen moeten worden. Vervolgens naar het stadhuis voor een japanse ID- kaart, naar de bank om een rekening te openen. Veel Japanse formulieren invullen, voor het eerst mijn naam in het japans schrijven. Ook krijg ik een stempel met naam die als handtekening fungeert. Na deze formaliteiten nuttigen we een late lunch bij een Italiaan. Inmidels is het bijna 17.00 uur en gaan we naar het kantoor om kennis te maken. Hier wordt ik hartelijk en opgelucht ontvangen, ze hebben er lang naar toegwerkt om mij hier te krijgen. De eerste stagiaire, een fenomeen wat het Japanse schoolsysteem niet kent.

Na snel een mailtje naar huis te hebben gestuurd gaan Tomoko en ik verder naar een ‘ home center' waar we van alles en nog wat halen; van een fiets tot shampoo en pannen. Een hele huisraad, op naar de supermarkt waar ik me gelukkig behoorlijk wegwijs kan maken tussen alle producten, gewoon de verse zichtbare spullen. Sojamelk en cornflakes :-), aardappels, uien en gember voor de hutspot (hoe slecht), rijst kruiden, verse groenten en shrooms voor de japanse cuisine en tenslotte italiaanse producten.

22.00 Eindelijk terug in het appartement. Tomoko stelt voor om te helpen uitpakken en uit eten te gaan. Ik bedank haar meermaals en zeg dat he toke is en ik me verder wel red. Ik wil het niet op mijn geweten hebben haar hier nog langer op te houden, ze ziet haar man twee keer per maand, hij woont en werkt in Kyoto, een paar honder km hiervandaan. Gelukkig neemt ze het goed op en na een drankje vertrekt ze.

Uitpakken, inrichten, om 12 uur lig ik na een lange dag eindelijk in bed.

Reacties

Reacties

noeks

hutspot met gember!!!
haha lisa, hollandse snoepkont je zit in japan!!!!
maar dat is mooi, die hutspot hoef je in ieder geval niet te missen!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!