Eerste werkweek

dag 1, dinsdag

Tot mijn verbazing telefoon uit Nederland! Mama, die een special abbonnement voor naar het buitenland bellen heft afgesloten, he verdorie :-P, nee grapje mam, vind het heel fijn. De Japanners zijn redelijk afstandelijk en hebben bijna geen lichamelijk contact, het handenschudden is hier al niet van toepassing, hoewel bij het Amerikaanse bedrijf mij af en toe een hartelijke hand wordt toegestoken, heb ik toch wel behoefte aan een knuffel.

Tomoko haalt mij op bij het appartement rond een uurtje of 8. Het kantoor is ingericht met cubicles, hokjeskantoren dat wij in Nederland al niet meer kennen sinds de jaren 80. De facility, of eigenlijk CS (coorparate services), afdeling hebben de hokjes weggehaald en een open ruimte gecreerd, wat de communicatie bevordert. Ik maak kennis met degene die ik nog niet heb ontmoet en bekijk de agenda. Volgepland met 1:1 vergaderingen met alle leden van CS, die mij hierin vertellen wie ze zijn en wat ze doen. Begin gelijk een crashcourse in het beleid van Intel en de mission statement/ vision van CS. Ze hechten hier veel waarde aan de coorparate structures en krijg 10 verscillende organigrammen voorgeschoteld. Geen wonder date en van de doelen is ‘ Kill bureaucracy' . Gelijk een enorme berg info. 10.30 en eindelijk arriveert de laptop! Al mijn verhalen uit typen en mijn mail checken. Kan niet wachten vanavond het internet thuis aan te sluiten. Op naar de volgende meeting, daarna lunch en een sigaretje roken in de rookruimte, zulke mooie faciliteiten kom je in NL niet etgen voor rokers; open glazen deuren tot de grond, omgeven door groen waar je de vogeltjes hoort fluiten.

Nog een vergadering en om 14.00 wordt ik rondgeleid door het gebouw en krijg ook de onderhouds systemen te zien.

Tegen een uurtje of 4 ben ik al afgepeigerd. Nog een 1:1 voor Tomoko en ik naar het home center vertrekken om nog wat inkopen te doen. Een matras, nou ja als je het zo kan noemen zo dun, om de japanse futon (eigenlijk een deken op de grond) te vervangen. Mooi stapelmateriaal iig. Een rijstkoker en weer even langs de fresh foods market.

Eenmaal thuis ben ik kapot maar wil graag mijn rijstkoker en het internet proberen, wat uiteraard niet lukt, leuk Japans!

Ik kook wat soep, eet een tosti, ruim mn spullen op en duik mijn bed in. Helaas duurt het uren voordat ik slap vat. De krekels en vogels hier lijken een harder volume te hebben dan in Deventer, of misschien zijn het er gewoon erg veel...

Dag 2, woensdag

Vroeg opstaan, nou ja, te laat opstaan en enorm haasten eerder gezegd. Ik haal net de trein en de aansluitende shuttle bus naar kantoor. Een volle inbox met bijna 50 berichten, vergaderverzoeken en documenten die ik door moet lezen. Ho, tijd voor een 1:1, een update over wat de plannen zijn deze stage. Er zijn veel knelpunten die ze graag behandeld zien; ‘ maybe you could do some of this and that, oh this is a nice thing to do!' Hooo stop! Graag een strategische opdracht en ik wil er ook nog wel wat naast doen, een klein projectje om in te werken de komende tijd. Niet teveel maar toch van alles wat.

Bovendien is het heerlijk om je kritische blik over de organisatie en de acties te laten gaan om feedback te geven en punten van verbetering, toch een echte fm' er. Dat is waar ook enorme behoefte aan is, de meeste werknemers zitten al jaren in het bedrijf en hebben een ietwat ‘clouded view' .

Op naar de volgende 1:1, vergadering in en uit. Te laat voor lunch, dus we mogen het meenemen de vergadering in. Het voelt als rennen en vliegen en steeds wannえer ik tussendoor wat tijd vind om mijn half uitgetypte verhalen verder uit tewerken en te plaatsen、 moet ik alweer gaan. De kantine is een grote open ruimte, die ruikt naar een mengelsmoes van de natuurwinkel en de keuken op Noverosa. Het is misschien ook geen wonder dat je hier heerlijke, voedzame vegetarische gerechten kan krijgen en ook nog tegen een superlage prijs.

Ondanks de ditmaal engelse handleiding lukt het internet nog steeds niet, misschien omdat ik zo'n techneut ben :-) maar goed、ze moeten me dan toch maar komen helpen.

Ben blij dat de dag er weer op zit en ik wat rust kan nemen. I'll keep you posted on this weeks work, volgende week zal ik jullie niet elke dag meer vervelen!

Sayoonara!

Reacties

Reacties

Els

Mij verveel je zeker niet en als de anderen er anders over mochten denken, jammer dan.....
Je schrijft leuk en onderhoudend: dus blijf dat vooral doen.
Ik schiet een beetje vol, snap je behoefte wel, maar kan vanaf hier alleen een figuurlijke knuffel sturen. Hierbij dan: arm om je heen en dikke knuffel.
Liefs, mam

Jolijn

Liefste lies!

Mij verveeel je ook zeker maar dan ook zeker niet!
Géweldig gewoon hoe je alles in zo'n snelle tijd zo mooi kunt verwoorden( haha want volgens mij wordt je wel beziggehouden daar in het verre japan!)

Ooh lies wat was ik blij toen ik las dat je zo goed was opgevangen. Haha toch fijn dat je voor een vrouwelijke begleidster hebt gekozen ;)
Toen ik je belde voordat je zou wegvliegen van mij, moets je huilen, spanning, afscheid en een nieuw avontuur. Ik schoot later helemaal vol, ik vond het zó spanennd voor je!!!

Maar wat een uitvinding, dat je gewoon een laptop hebt en ons zowat elke dag kunt vertellen hoe het met je is en je nieuwe ervaringen! Hahah zou ik je een nederlandse gebruiksaanwijzing van de japanse rijstkoker opsturen ;) Blijf vooral ons scrhrijven , want het is reuze interessant!

Wat een drukke stad Tokyo! Zou je er langer dan een half jaar kunnen blijven denk je? Misschien wel juist geweldig daar die mensen! Denk het wel, zoooo anders dan in het nederland hier! Wel jammer dat je zo weing lichamelijk contact hebt!
Bij deze: JE KRIJGT EEN KNUFFELDOOD ZODRA JE TERUG BENT!

Ik ben blij dat het goed met je gaat, en hoop dat je het enorm naar je zin hebt, gaat hebben!

Hier mis je natuurlijk vanalles! Ik bedacht mij dit weekend: NEE, Lisa is er niet met de Groessense Kermis! en ik heb het huis nog wel alleen!!

Ach met jou in m'n gedachte ga ik gewoon helemaal los vier dagen lang!!
Iedreen is hier verder erg druk met school, alles nieuw voor iedereen, maar wel erg leuk!!

Ik moet je nog wat vertellen! (A)
We hebben een nieuwe aanwinst inde familie: EEN HOND! Hahaha via via om het verhaal kort te houden. De vader van Sjoukje kent de dierenarts, en daar was een stel langsgekomen met deze hond, en wilden hem in laten slapen omdat ze hem niet meer wilden, terwijl hij nog KERNGEZZOND is!! Hij had gevochten ofzo, maarja die man bleek psychish niet helemaal in orde..wij hebben hem maandagavond opgehaald bij een stel waar hij even mocht logeren.

Nouja waar het op neerkomt is dat we een ontzettend lieve hond hebben! Een duitse herder van negen jaar oud en hij heet Mando, niet zo leuk, maarja hij luisterd er al negen jaar dus...
Het gaat nu al goed tussen de katten en de hond dus ik ben zoo blij, elke dag uitlaten het is Géweldig!

Ik ga even stoppen met lullen over de thuissituatie en honden enzo ;)
Mama heeft weer ovenheerlijk gekookt! Pompoen uit de oven, damn jij zult wel overal zin in hebben: Hahah ik hoop dat je hutspot gelukt is!
Ik ga lekker eten en ik hoop dat jij dat ook doet, maar volgens mij komt dat helemaal goed!

Lies, hou ons op de hoogte en ik zal je ook van het leven hier in Groessen en omstreken op de hoogte houden! Hahah al zijn de verhalen van jou véél interessanter! Ik vind het leuk om zo over je te lezen!

Lieve Lisa, ik denk aan je!
Blader af en toe in ons album, kijk naar ons, je vrienden, je mama emy enz! Je bent geweldig!
Vind het nog steeds ontzettend dapper dat je bent gegaan!

Heel veel dikke kussen en knuffels van jouw Ollie!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!